W Polsce trwają intensywne prace nad rozbudową i modernizacją systemu CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym), który odgrywa kluczową rolę w poprawie bezpieczeństwa na drogach. System ten, zarządzany przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, umożliwia automatyczną kontrolę różnych aspektów technicznych pojazdów, w tym m.in. prędkości i przestrzegania sygnalizacji świetlnej.

Rozbudowa systemu CANARD zakłada zamontowanie na drogach krajowych: 
  • 43 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości,
  • 70 urządzeń punktowego pomiaru prędkości,
  • 10 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na skrzyżowaniach,
  • 5 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych. 
Całkowita wartość projektu to aż 161 244 820 zł z czego blisko 132 mln mają zostać sfinansowane Krajowego Planu Odbudowy. Wielka modernizacja systemu CANARD ma potrwać do 30 czerwca 2026 roku.



Bezpieczny Przejazd: Pamiętaj o Czerwonym Świetle.

Kierowcy często zapominają, że czerwone światło sygnalizacji na przejeździe kolejowym obowiązuje aż do momentu, gdy szlabany zostaną całkowicie podniesione i zabezpieczone w pozycji pionowej. Wjazd na przejazd przed zakończeniem tej operacji traktowany jest jak przejazd na czerwonym świetle. Tego rodzaju wykroczenie jest szczególnie surowo karane ze względu na potencjalne tragiczne konsekwencje kolizji z pociągiem.

Pamiętajmy, że tylko na przejazdach/przejściach kolejowo-drogowych kat. A-E w 2023 roku zginęło 40 osób, a na przejściach niedozwolonych 153*. Członkowie kampanii „bezpieczny przejazd” przygotowali symulacje zderzenia pociągu z samochodem osobowym, którą można zobaczyć na ich stronie internetowej. https://bezpieczny-przejazd.pl/zderzenie/



Jak działa system RedLight na przejazdach kolejowo-drogowych?

System RedLight trafia nie tylko na skrzyżowania, ale też przejazdy kolejowe. Obecnie takim monitoringiem objęte są w Polsce 4 przejazdy. Wkrótce takich lokalizacji ma już być 10.

Po raz pierwszy system RedLight został zainstalowany na przejazdach kolejowo-drogowych, takich jak ulice Szczecińska i Średzka we Wrocławiu, Cyrulików w warszawskim Rembertowie oraz w Radomsku. Kamery umieszczone na przejazdach monitorują wirtualne linie detekcji, które odpowiadają liniom warunkowego zatrzymania. Gdy pojazd przekracza tę linię podczas czerwonego światła, system automatycznie rejestruje wykroczenie, identyfikuje pojazd oraz dokumentuje szczegóły incydentu.

Celem instalacji systemów RedLight na przejazdach kolejowo-drogowych jest zwiększenie bezpieczeństwa poprzez zapobieganie wypadkom wynikającym z ignorowania sygnalizacji świetlnej i omijania opuszczonych szlabanów. Systemy mają na celu zmianę zachowań kierowców, eliminując przypadki takich wykroczeń jak przejazd pod opuszczonymi zaporami, niezachowanie ostrożności czy objeżdżanie zapór.



Co nam grozi z wjazd na czerwonym świetle?

Za wjazd na czerwonym świetle na przejazd kolejowy grozi mandat w wysokości 2 tysięcy złotych oraz 15 punktów karnych. Jeśli kierowca dopuści się podobnego wykroczenia ponownie w ciągu 24 miesięcy, wysokość mandatu wzrasta do 4 tysięcy złotych. Choć za wykryte nieprawidłowości mogą być nałożone wysokie mandaty to głównym celem tych działań jest ochrona życia i zdrowia uczestników ruchu, a co za tym idzie przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach​.

Pełne informacje o rozbudowie i modernizacji systemu CANARD można znaleźć na oficjalnej stronie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.


Źródła:
*Dane za strony na dzień 04.09.2024 https://bezpieczny-przejazd.pl/o-kampanii/statystyki/
https://www.canard.gitd.gov.pl/cms/-/rozbudowa-i-modernizacja-systemu-canard
https://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/bezpieczenstwo/news-mandaty-za-zly-kat-10-miejsc-w-kraju-gdzie-stracisz-2-tys-zl,nId,7762898
https://bezpieczny-przejazd.pl/dla-mediow/galeria/